-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42015 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:34

آيتالله سيد علي بهبهاني كه بود؟
مرحوم آيت الله بهبهاني در سال 1303 در خانواده علم و دانش در شهرستان بهبهان ديده به جهان گشود، مقدمات و سطوح عالي را در زادگاه خود، در محضر علما و دانشمندان بهبهان، مانند مرحوم ناظم الشريعه بهبهاني و غيره فراگرفت. مرحوم آيت الله بهبهاني از همان آغاز تحصيل، در ميان همسالان خويش، به ذكاوت و هوشياري و عمق و دقت، معروف بود و اين خصيصه او را از ديگران ممتاز ساخته بود.
وي طي مدارج علمي بيشتر در اواخر سال 1322 تصميم گرفت كه زادگاه خود را براي تحصيل در مركز علمي شيعه ( نجف اشرف) ترك كند، و در اين دانشگاه بزرگ به تحصيل بپردازد، در اين زمان، شخصيت هاي بزرگي، زمام رهبري و تدريس اين حوزه هزار ساله شيعه را در دست داشتند.
مرحوم آيت الله بهبهاني در مدت اقامت خود در نجف از خرمن علمي اساتيد بزرگ و از محضر پر فيض مرحوم آيت الله آقا سيد محسن كوهكمري كه از تلامذه مرحوم آيت الله آقا شيخ هادي طهراني بود، خوشهها چيد و نكتهها آموخت و بر نظرات و انديشههاي اساتيد وقت كاملاً واقف گشت و به درجه عالي اجتهاد نائل آمد.
پس از شش سال اقامت در اين دانشگاه، در سال 1328 به زادگاه خود بازگشت و به وظايف مذهبي، تدريس و پرورش فضلا و نگارش كتابهاي ارزنده پرداخت.
وي هر چند پس از ترك اين مركز علمي، كراراً براي زيارت اعتاب مقدسه، و ديدار دوستان و احياناً به فكر اقامت مجدد، رهسپار عراق گرديد ولي در هر بار با مشكلاتي روبرو شده و مجدداً به ايران بازگشت، اما در سال 1362 براي چهارمين بار به منظور اقامت در نجف و تدريس در اين حوزه، بهبهان را ترك گفته، مدت دو سال به امر تدريس پرداختند و گروهي از پروانگان شمع علم، دور او را گرفته و مقدمات اقامت دايمي او را فراهم ساختند.
ولكن بر اثر اصرار اهالي منطقه بهبهان، بار ديگر به زادگاه خود بازگشتند و پس از چند سال اقامت در آنجا در سال 1370 به اهواز منتقل شده و در احياي موقعيت علمي اين استان كوشيدند.
مرحوم آيت الله بهبهاني مرجعي هوشمند، فقيهي عاليقدر، و مبرز، و در مسائل فقه و اصول داراي نظرات عميق بود و به نظرات مرحوم آيت الله تهراني احاطه كامل داشت و در نشر كتابهاي علمي و فقهي و اصولي مكتب استاد خود، كوشش نموده قسمتي از آنها را به طبع رسانيد.
مرحوم آيت الله بهبهاني علاوه بر مراتب علمي و فقاهت، از نظر زهد و تقوا، پيراستگي و بي آلايشي، تواضع و فروتني در درجه بس ممتاز قرار داشت.
وي پيش از آن كه سخن بگويد به تفكر و انديشه ميپرداخت و جز در مواقع لزوم كمتر سخن ميگفت و در تشريح نظرات خويش و ديگران آداب محاوره را رعايت كرده و در تعظيم بزرگان ميكوشيد.
روي علاقه فراواني كه به ضبط افكار خود داشت، آثار علمي فراواني از خود به يادگار گذارد كه ذيلاً به برخي از آنها اشاره ميكنيم:
1. مصباح الهدايه في اثبات الولايه، 2. القواعد الكليه ( در دو جلد) 3. مقالات ارزنده در مباحث اصول و فقه، 4. اساس النحو، در اين كتاب مسائل علم نحو به شيوهاي خاص مورد بحث قرار گرفته است، 5. كشف الاستار، شرح حديث ابو الاسود دئلي،6. الاشتقاق ( بحث ارزندهاي پيرامون بحث مشتق)، 7. التوحيد الفائق في معرفه الخالق.
مرحوم آيه الله بهبهاني گذشته از آثار علمي؛ خدمات اجتماعي ارزنده نيز دارد از ميان آنها ميتوان مدرسه « دار العلم» اهواز را نام برد كه در استان خوزستان بينظير است، علاوه بر اين مدرسه در « رامهرمز» نيز تعدادي مساجد و دبستان و دبيرستان اسلامي به راهنمايي و همت ايشان ساخته شده است.
اين روحاني بزرگ، روز شنبه اول آذرماه مطابق 18 ماده ذيقعده 1395 ديده از جهان فرو بست و موجي از تأثر و اندوه در سراسر كشور در ميان طبقات مختلف مخصوصاً استان خوزستان برانگيخت.

: آية الله جعفر سبحاني
سيماي فرزانگان ج 2

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.